De sidste dage før laksesæsonen lukker og slukker kan byde på et fantastisk fiskeri. Her kan du læse hvor heldig Tekel og hans to kammerater var sidste år, da de var ude og sige farvel til Skjern Å, lakse-åen over dem alle i det vestjyske.

Tekst og foto: Terkel Broe Christensen

Historien om det danske vandløb Skjern Å er som et sandt eventyr. Først måtte det så meget grueligt igennem med udretning og kanalisering, hvilket blandt andet resulterede i at den unikke laksestamme stort set blev udraderet. I 1990’erne kom man på bedre tanker. Åen blev igen lagt tilbage i et naturlige leje. Laksebestanden er siden fulgt efter og er nu på vej mod tidligere tideres storhed, og der leves igen et rigt lystfiskerliv ved åen. Om få år, når laksebestanden igen er fuld på fode vil Skjern Å være blandt de bedste europæiske laksvande, og så er historien endt lykkeligt, som den skal, for at være et rigtigt eventyr.

Vi er tre gutter, som har en aftale. Lørdag klokken 9.00 ved Laksens Hus. Vi er midt i oktober, og laksesæsonen i Skjern Å kører på sidste vers. Der er kun weekenden tilbage, og den skal udnyttes. Da jeg kører fra Borris og det sidste stykke vej ud til Laksens Hus går det op for mig, at efteråret for alvor er over os.

Ugers massiv regn har fået åen til at løbe over sine bredder, og engene er mange steder oversvømmet. Selv om jeg ikke er i god tid, og mine to kammerater venter, kan jeg ikke lade være med at standse bilen nogle kilometer før for at nyde udsigten over den mægtige ådal. ”Rap, rap, rap” lyder det fra de store flokke af grågæs, som trækker højt oppe. Eller måske er det bramgæs? Jeg kan kun høre deres skræppen. De er ude af syne i efterårets grå morgendis. Den kølige vestenvind og de enorme arealer omkring åen med visne græsarealer plettet med træer og buske, som for en stund er klædt på til et veritabelt farveshow af gule, brune og rødlige nuancer er det tydelige bevis på det uundgåelige, vinteren er på vej. Vi er her for at sige farvel til sommeren, laksene i åen og på gensyn om et halv år til premieren den 16. april.

Laksens Hus

Vi behøver egentlig ikke køre helt til Laksens Hus for at købe fiskekort. Det kan nemt klares på nettet hjemmefra. Men det er allerede blevet en tradition, at vi mødes der inden en fisketur. Laksens Hus er et nyt informationscenter for sådan nogle som os. Os der elsker at fiske laks i Skjern Å. Det primær formål med besøget er, at få en status for fiskeriet her og nu. Kenny, den daglige leder af Laksens Hus, fortæller begejstret, at åen er proppet med fisk. Endnu et sæson er gået, hvor fiskeriet kun er blevet bedre. Siden genslyngningen af den regulerede og kanaliserede å, er det gået frem og frem. Han fortæller, at 2017 er nyt rekordår. Igennem de seneste 70 år, og siden Hedeselskabets udretning i 1960´erne, er der ikke fanget så mange laks som i år. Ikke mindre end 141 storlaks på en meter eller derover er der i skrivende stund indrapporteret.

Rekordår

Han fortæller videre: ”Her i Skjern kan vi nu konkurrere med de helt store drenge i klassen. Tag Finnmarkens verdensberømte Lakseelv i Nordnorge. Der har de i år fanget 1.206 laks med en gennemsnitsvægt på 7,5 kilo. I Skjern Å er er der fanget 1.684 laks med en gennemsnitslængde på 84 centimeter og vægt på cirka 6 kilo. Omregnet giver det en samlet fangst på 10 tons. Til sammenligning blev der i 2017 fanget 7 tons i Stjørdalselven, 6 tons i Surna og 9 ton i Lakselv. Årets største laks er en krabat på 122 centimeter fra maj. Den blev genudsat, men dens vægt er anslået til at ligge på den rigtige side af 20 kilo. Til sammenligning var den største hjemtagne fisk 114 centimeter lang og blev vejet til imponerende 19 kilo.

Kenny fortæller også, hvor der de seneste dage er fanget fisk. I tilløbet Omme Å er der en lokal fisker, som fik to laks i går, ved landevejssvinget er der også taget fisk og så som sædvanlig ved Albæk er der også fanget fisk de seneste dage. Vi vil gerne gå for os selv. Og at køber fiskekort til Herning-Ikast Lystfiskerforenings vand i Vorgod Å. Det er et godt tilløb med en fin opgang og få fiskere.

Vorgod Å

En halv time senere parkere vi foran en gård på Gåsdalsvej omtrent 4 kilometer opstrøms fra Vorgods udløbet i Skjern Å. Der holder kun en enkelt bil på p-pladsen. Vi har mindst 8-10 kilometer vand til rådighed, og det er rigeligt til fire fiskere. Vi har ikke mere end lige fået vaders på, da bilens ejer kommer op til os. Han har fisket tre timer med spinnestangen og smidt en og fået en stor flot gylden hanlaks på 90 centimeter. Ikke dårligt. Vi får at vide, hvor han har ikke har fisket og hvor han smed sin fisk. Vi er optimistiske og føler os rigtig godt klædt på til dagens fiskeri.

75 centimeter laks

Vi fordeler os på stykket med et par hundrede meters afstand. Jeg går øverst, Jesper i midten og Kenny nederst nærmest bilerne. 10 måske 20 kast når jeg at lægge ud, inden Kennys røst runger gennem ådalen, så højt de må kunne høre det nede ved Skjern Åens bredder: ”LAAAKS, LAKS”. Jeg ruller linen ind og spurter nedstrøms. Inden jeg når helt frem til mine to kammerater kan jeg se Kennys fluestang er stadig spændt i bund af laksen. Den går dybt i det mørke vand 10-15 meter foran os.

Munden står ikke stille på Kenny: ”Hold kæft. Den er helt vild! Den har været en meter fri af vandet tre gange. Det er en flot laks på omkring 75 centimeter. Den har taget fluen i to omgange. Første gang jeg fiskede ned over den, føltes det som om, fluen et sekund hang fast i grøden. Men det kunne ikke passe, for der er for dybt til at der grøde der. Jeg tænkte, det må være en fisk. På den anden side var jeg heller ikke sikker. Jeg havde glemt mit net oppe ved bilen, så jeg gik tilbage for at hente det. Så ville fisken også få en lille pause. Jeg skiftede flue til en tung Red Devil Francis Snaelda og så sagde det bare bang. Den sad der i første kast. Hold da kæft den tog fluen hårdt. I den hårde strøm gik den mindst 20 meter nedstrøms og så gik den i luften. Det er vildt.”

Catch & Release

Snart er den klar til landing. Jesper står klar med fangstnettet og minutter senere ligger den sikkert i netmaskerne. Det er rigtig nok en smuk efterårslaks på 75 centimeter. Den skal genudsættes. Skjern Å-kvoten for de store fisk, dem større end 70 centimeter, er for længst opbrugt.

Ved Skjern Å er der de senere år opstået et nærmest hysterisk (og godt) forhold til Catch & Release. De fisk skal bare tilbage hurtigst og så skånsomt som muligt. Mange bruger net med poser af gummi uden knuder, som er særlige skånsomme overfor laksens beskyttende slimlag. Andre afkroger fisken i vandet, og tager kun et billede af en hånd, der holder omkring en hale, mens resten af fisken er skjult i vandet.

Den, som kommer til at lægge et billede af en fisk på de sociale medier, siddende langt inde på land og endnu være er det, hvis fisken er indsmurt i sand og mudder, er helt sikker på at få opmærksomhed og det er ikke altid af den positive slags.

Vi tager laksen fri af vandet for et par hurtige fotos. Vi skal heller ikke holde den mere end nogle få minutter i den friske strøm, inden den er klar til i rolige og sikre bevægelser at svømme tilbage i dybet til friheden.

Endnu en laks

Sikke en start på dagens fiskeri. Vi har knap nok tid til at ønske tillykke med fisken. Nu er der kommet to fisk på land på strækket indenfor en time. Der er garanteret flere fisk, og noget tyder på, at de er til at komme i tale nu. Vi skynder os tilbage til, hvor vi var stoppet, da Kenny råbte. Jeg skifter min flue ud til en, der ligner Kennys. Noget tungt og noget orange –rødligt. Som tidligere nævnt er vandstanden i åen høj. 30-40 centimeter højere end normalen. Laksene står dybt, og de skal have fluen lige i hovedet, for at de tager dem her om efteråret i det farvede vand. Det betyder synkende liner og tunge fluer. Vi fisker med korte skydehoveder synke 5 og en polyleader synke 6. Det er altså noget, som vil ned. Skydehovedets længde er ikke mere end 6,5 meter. Perfekt tilpasset mindre åer som Vorgod og de andre Skjern Å-tilløb.

Efter en time er jeg ved at være faldet ind i rytmen, et kast et skridt eller to nedstrøms et kast osv. Er forberedt på, at resten af dagen skal fortsætte i det mønster, da det igen runger over ådalen: ”LAAAKS”. Denne gang er det Jesper, som råber efterfulgt af et: ”Den er stor …”. Jeg spoler hurtigt ind og må ud og løbe igen. Det er tydeligt, at det er en større fisk. På afstand kan jeg se Jesper i roligt tempo blive slæbt efter laksen nedstrøms med stangen spændt som en flitsbue højt over sig. Kenny kommer også løbende. Han er snart klar med Catch & Release-nettet. Efter et kvarter og en del udløb er fisken træt og vælter om på siden. Landingen er perfekt. Kenny hopper i vandet og rækker nettet ud mod fisken, der ligger et par meter opstrøms. Han kommandere: ”Hold stadig stangen højt og spændt. Og så går du bare roligt nedstrøms til fisken ligger i netmaskerne”.

Havørred, havørred

Nogle timer senere er mørket ved at falde på. Vi er egentlig på vej hjemad til Zpey-Lodgen, der har lovet at fyre op i grillen. Sæsonen er slut. Lidt vedmodige trasker vi trætte mod bilerne. Kenny tæller: Nu er der fem måneder, 29 dage, 12 timer og 39 minutter til sæsonen starter igen den 16. april. Da vi passere et dybt hul hvor han i sidste uge fangede en stor laks på 107 centimeter, skal den lige have det allersidste kast. Den plejer at holde fisk. Jeg tænker på de ventende bøffer i lodgen, men jeg giver mig: ”Ok, men så kun fem minutter. Så er det slut”. I første kast lander fluen tæt på modsatte bred og får tid til at synke nogle sekunder, inden han strammer linen op, og fluen svinger ud mod midte af åen. Da fluen er midt i det hurtige vand, siger det: ”BOOM”. Fluestangen bukker sammen, og en fisk går sekunder efter i overfladen og sender kaskader af vand mod os.

Det er tydigvis en mere rund fisk end de andre to vi har set i dag. Overrasket råber Kenny: ”Havørred, havørred”. Jeg ved ikke om det er hensynet til mig og mine lyster til oksekød eller til fisken, der hurtigt skal genudsættes, at han fighter den hårdt. Men fem minutter senere er sæsonens sidste Skjern Å-fisk landet og genudsat.

Tre drømmefisk på en dag. Så bliver det ikke bedre. Specielt når dagen først slutter mange timer senere i venners gode lag i Zpey-Lodgen med fiskehistorier, rødvin og store bøffer …

FAKTA

Skjern Å

Skjern Å er Danmarks vandrigeste vandløb og med en længde på mere end 90 kilometer den 4. længste. Kilden ligger på den jyske højderyg omtrent 25 kilometer nordvest for Vejle. Herfra løber den mod vest og har sit udløb i Ringkøbing Fjord ved Vesterhavet. I 1960’erne blev den rettet ud  og kanaliseret for at sikre afvanding på de omkringliggende arealer, som herefter kunne dyrkes.

Det var en katastrofe for naturen og miljøet. Det gik især ud over Skjern å-laksen, som stort set blev udryddet. Man troede faktisk, at den var helt forsvundet, men til alt held fandt biologer de sidste rester af den oprindelige bestand i tilløbet Karstof Å. I 1990’erne kom man på bedre tanker, og Skjern Å fik sit snoede forløb tilbage. Denne indsats samt et intensiv opdræts- og udsætningsindsats er grundlaget for at laksebestanden i Danmarks største vandsystem igen og igen bliver bedre år for år. Om få år vil åen være blandt en af Europas bedste laksevandet, hvis udviklingen fortsætter.

Laksens Hus

Laksens Hus ligger godt tre-fire lange fluekast fra Skjern Å. Adressen er Ånumvej 161B, 6900 Skjern. Det er med åbningen den 16. april 2017 et nyetableret lystfiskerinformation og videnscenter, der i tæt samarbejde med de lokale lystfiskerforeninger, frivillige og erhvervslivet arbejder på at fremme vilkårene for den oprindelige Skjern Å-laks.

I huset kan alle uanset om du er lokal eller tilrejsende turist få råd og vejledning i at fange drømmefisken. I huset arbejder folk, som selv er inkarnerede laksefiskere og som færdes ude ved åen dagligt. De har fingeren på pulsen, og de deler gerne ud af deres viden om fiskepladser, grej og hvor det sker lige nu. De får faktisk deres løn for at fortælle om de hemmelige pladser og give gode fif. De rådgiver selvfølgelig også om praktikaliteter som fiskekort/fisketegn, guider, overnatningsmuligheder m.m.

Fiskekort

Det er let at få adgang til, og billigt at fiske laks i Skjern Å og dens mange tilløb. En række lystfiskeforeninger har fiskevand i området. Eksempelvis koster et års medlemskab i Borris Lystfiskerforening 1.200 kroner, hvilket giver adgang til ikke mindre end 23 kilometer fiskevand.

Det også muligt at købe dagkort til åen. Det kan købes via www.fiskekort.dk eller i Laksens Hus og koster fra 150-200 kroner afhængig af forening og tidspunkt. Den første måned efter premieren er prisen dog 400 kroner. Vores dagkort til Vorgod Å koster 200 kroner. Læs meget mere om fiskeriet på Skjern Å Sammenslutningens hjemmeside: www.skjernaasam.dk.

Zpey Lodge

Efter en dags fantastisk fiskeri tjekker vi ind på Zpey Lodge – Skjern River. Det kan bestemt anbefales. Lodgen ligger 400 meter fra Skjern Å nær nogle af åens bedste fiskepladser, blandt andet Albæk Bro. Lodgen, der samtidig er hovedkvarter for den kendte danske fiskegrejsproducent Zpey har nogle superhyggelige faciliteter for laksefiskere. Udover overnatning tilbyder de guidning, leje/salg af grej, almindelig rådgivning om fiskeri i Skjern Å osv. Kontaktinfo: Zpey Lodge – Skjern River, Ånumvej 160, 6900 Skjern, Tlf.: + 45 20 95 12 92 og e-mail: Pkp@zpey.com. Læs mere på www.zpeylodge.com.